FAKE KABELKY - NAVONĚNÁ OSTUDA
Velká část žen touží po tom, mít alespoň jednu značkovou kabelku. Tím myslíme takovou, která je z kategorie těch opravdu drahých. Extrémně drahých kabelek, které neslouží jen jako kvalitní taška či zavazadlo, ale jako společenská vizitka a status. Ženy nepatřící do kategorie, pro níž není částka v řádu desítek tisíc za jeden kus módního doplňku nic horentního (takových je samozřejmě pouze malé procento), mají při podobné touze několik možností. Pokud pomineme variantu daru nebo variantu nákupu na účet jiné osoby (které mají obecně jistě znatelný podíl), jsou jimi v případě vlastního pořízení níže uvedené možnosti:
- některé si na tento luxus prostě ušetří. Odkládají si ze svých výdělků, až jednoho dne tímto způsobem dosáhnou stranou částky, za kterou si mohou svůj sen splnit. Nechme stranou polemiku o tom, zda je obecně rozumné kupovat věci v cenových hodnotách mimo naše běžné poměry, které jsou primárně určeny jiným cílovým skupinám, do kterých reálně nepatříme. Pokud je pro někoho snem vlastnit takovou věc, není na tom v principu nic špatného a je to čistě jeho rozhodnutí - pro každého je radost nebo splnění snu zkrátka něco jiného. Někdo šetří na dovolenou, na auto, na mobil, někdo na značkovou kabelku. Pro každého je pak ta konkrétní věc prostředkem ke splnění jeho hmotného snu. V tomto případě je výše uvedená možnost určitě nejrozumnější a ve většině případech tu radost také opravdu udělá - ten pocit je pak sladkou odměnou za úsilí, které tomu předcházelo.
- další rozumnou možností je hledání alternativy, která je rovněž atraktivní a kvalitní. Také není rozhodně levná, ale už reálněji odpovídá našim možnostem. Typickým příkladem je třeba nákup luxusní kožené kabelky, která sice nemá to na první pohled do světa křičící "třídní označení", ale z hlediska kvality nebo estetiky se produktům s velkou "brandovou přirážkou" v některých případech rovnocenně vyrovná, a to s lepším poměrem cena / výkon.
A teď k těm nerozumným možnostem:
- nerozumným, lépe řečeno hloupým řešením, je luxus na dluh. Pokud při placení v butiku v pražské Pařížské ulici zahučí za kabelku otevřený kontokorent nebo celý limit rezervy kreditní karty, je to na pováženou. Narozdíl od první výše uvedené varianty jsme pro splnění svého snu neudělali nic - pouze jsme podepsali jedno lejstro v bance a nesmyslně se zadlužili. Tady odpadá ten pocit odměny nebo zadostiučinění, jako tomu bylo v prvním případě. Maximálně se dostaví pocit viny, až se v důsledku životního stylu "live now - pay later" dostaví první potíže. A věřte, že toto je v dnešní době poměrně častým scénářem, nejen v případě kabelek.
- a nakonec varianta, které se budeme níže dále věnovat: vědomé pořizování padělků, tzv. fejků. Levných produktů s logy drahých značek od asijských plagiátorů, parazitujicích na cizím jméně a historii, jejichž vědomým nošením se chceme povrchně zařadit někam, kam nepatříme.
V článku se mimo jiné zamyslíme nad tím, co někoho vede k chlubení se padělky s prestižními logy a jaký je v módním průmyslu rozdíl mezi plagiátorstvím a inspirací.
NEJČASTĚJŠÍ FEJKY V ČESKÝCH ULICÍCH
Denně můžeme na našich ulicích vidět padělky kabelek jakýchkoliv světoznámých značek, zaměříme se ale konkrétně na "nejprofláknutější" z nich, která v počtu fejků mezi kabelkami vždy vedla, vede a vést bude. A tou je samozřejmě luxusní francouzská značka Louis Vuitton. Na dalšího designera jménem Michael Kors, jehož falešný odkaz nechtěně brázdí českými ulicemi také ve velkém stylu, se podíváme v příštím článku. MK sice nehraje tu úplně nejvyšší ligu, ovšem její klientelu se mu díky šikovnému "celebrity" marketingu podařilo v nedávných letech částečně atakovat z pozice střední až vyšší střední třídy, což byl vzhledem k obrovské konkurenci husarský kousek. Jedná se tedy o zajímavý příběh rychlého vzestupu mladé značky, která se nakonec stala paradoxně tak trochu obětí svého úspěchu a svým způsobem také právě asijského plagiátorství, které MK poznamenalo přece jen o něco více (právě kvůli absenci historie a puncu těch opravdu nejexkluzivnějších). Teď ale zpátky ke křivě natištěným monogramům LV a povrchní hře na luxus.
ČLÁNEK: MICHAEL KORS - KONEC PÁRTY
Louis Vuitton je luxusní módní značka, jejíž historie sahá až do roku 1854. Od roku 1987 patří tato značka do francouzského "impéria luxusu" - koncernu Moët Hennessy Louis Vuitton SE, který kromě Vuittona ovládá přes 60 značek luxusního zboží (namátkou módní značky Marc Jacobs, Fendi, Givenchy, DKNY a Kenzo, hodinářské značky Tag Heuer, Zenith a Hublot, klenotnictví Bvlgari, šampaňské Moët & Chandon a Dom Pérignon nebo koňak Hennessy, dále koncern vlastní mimo jiné také síť parfumerií Sephora).
Značka Louis Vuitton má pobočku v České Republice, konkrétně patrový obchod v Pařížské ulici v centru Prahy. Tato pobočka měla za poslední účetní rok tržbu téměř 700 milionů Kč, každý den se tak v pražském butiku prodá zboží v průměru téměř za 2 miliony Kč.
V roce 2014 proběhla v pražském obchodě rozsáhlá rekonstrukce a zvětšení prostor. Dle vedení značky je Praha trhem, kterému se hodně věří a má do budoucna potenciál dalšího růstu.
Každý z nás jistě viděl obrázek podobný tomu, když v přeplněné městské hromadné dopravě stojí postarší babička a z její tašky poseté monogramy LV čouhají reklamní letáky Penny Marketu a petržel do polévky. Taková babička nemá téměř jistě ani tušení, co ty klikyháky na její tašce mají značit. Prostě chtěla něco velkého, něco do hněda, co se dá hodit přes rameno a do čeho se vejde základní nákup. A přesně takový šikovný typ tašky měl na stánku jeden z asijských prodejců na místním tržišti. V tomto případě se samozřejmě nemůžeme bavit o žádném řazení se někam, kam dotyčný nepatří. Této paní je jistě celý Louis Vuitton srdečně jedno.
Pozn.: vlastnictví originální značkové kabelky se samozřejmě nijak nevylučuje s nakupováním v supermarketu nebo vaření polévek. Vyloučena není ani účast majitelky takové kabelky v prostředku veřejné dopravy, i když velká část cílové skupiny zákazníků těchto značek používá z principu obvykle jiné možnosti přepravování.
Něco jiného už je to ale u mladších ročníků a typů žen nebo slečen, u kterých je zcela patrné, že moc dobře vědí, co jim visí na rameni. Trochu úsměvné je to obzvlášť tehdy, kdy taková žena či dívka nese svou syntetickou vuittonku s přezíravým výrazem hollywoodské hvězdy.
Ať už má u sebe doslova šílený tržnicový padělek s křivými švy a trčícími nitěmi, nebo o něco lepší napodobeninu relativně běžné konfekční úrovně zpracování, co vlastně při koupi fejku těmi několika stovkami podpořila, mimo falešné sebeprezentace?
POSLEDNÍ ČLÁNKY:
LONDÝNSKÁ NÁKUPNÍ HOREČKA
Značku, která ke svému věhlasu došla desítkami až stovkami let kvalitní řemeslné práce a mnoha miliardami investovanými do vývoje a marketingu, žena nosící její padělek určitě nepodpořila. Věhlasem a renomé dané značky se sice pyšnit chce, ovšem peníze za tento pocit zprostředkovaně odevzdala do rukou podvodníků z asijských zemí. Co na tom, že ta částka je mnohonásobně nižší než v případě originálu. Fakt, že si originál mnoho lidí nemůže dovolit, není argumentem k tomu, že se "problém" vyřeší pořízením padělku. Jak si splnit svůj sen, pokud se Váš život bez kabelky LV (nebo jiné luxusní značky) opravdu neobejde, jsme již rozebírali v první části článku.
Představte si, že se něčemu věnujete a vytvoříte nějaký produkt. Je jedno, jestli budete doma plést hezké čepice nebo vynaleznete nějaký přístroj. Produkt dotáhnete k dokonalosti a obratným marketingem ho dostanete do podvědomí. Jelikož je Váš výtvor opravdu dobrý, mezi lidmi se stane postupně oblíbeným. Zní to jednoduše, ale bude Vás to stát patrně mnoho let práce, času i investovaných financí. A když dojdete do bodu, že si po tom všem Vaše produkty našly svoje místo na slunci a zájem zákazníků, objeví se na trhu lavina levných produktů s VAŠÍ ZNAČKOU. Záplava padělků, parazitujících na Vašem úsilí a renomé, které jste postupně vytvořili. To vše za zlomek ceny, protože narozdíl od Vašich originálů se tyto padělky vyrábí z nekvalitních materiálů a v téměř otrockých podmínkách "za hrst rýže". Pokud budete již zavedeným globální hráčem, tito padělatelé Vás nezničí. Pouze Váš trh pokřiví a Vaše produkty svými fejky zprofanují. Pokud ale nemáte silný a historicky "neprůstřelný" brand s početnou cílovou skupinou loajálních zákazníků po celém světě, může Vás takové plagiátorství klidně ze dne na den zničit. I kdyby čistě teoreticky nějaký plagiátor vyrobil daný produkt stejně kvalitní, ze stejných materiálů a za stejných rovných podmínek, byl(a) jste to Vy, kdo je jeho autorem a kdo ho dostal do podvědomí. Kdežto oni jsou jen těmi, kdo na tom parazituje.
Pokud se někdo Vaším produktem jen "inspiruje" a bude vyrábět podobný (možná nápadně připomínající, ale ne totožný) s vlastním logem "ABC", je to ve většině případech v pořádku. Takto komerční svět funguje a v módě to platí obzvlášť. Inspirují se populární obří řetězce typu Zara i menší konfekční výrobci. Pokud je ale produkt přímo zkopírovaný a nese VAŠE JMÉNO, nejedná se o inspiraci, ale jednoduše o krádež. Tolik jen k tomu, co to "fejkování" vlastně je.
PROČ SI NĚKDO FEJK POŘÍDÍ?
Budeme brát v potaz pouze ty případy, kdy se jedná o vědomé pořízení, nikoliv o náhodný nákup padělku někým, koho to nezajímá a v některých případech ani neví, o co se jedná - viz. babička s letákem a petrželí. Takže tedy proč?
Důvod je většinou prozaický - daná osoba se chce nošením prestižního loga "někam" zařadit, ale pořízení domnělého prostředku k danému zařazení si nemůže finančně dovolit. Což v součtu nedává žádnou logiku, je to ovšem tak. Proto nosí ženy falešné vuittonky, stejně tak pánové padělky hodinek renomovaných značek, jako například Breitling. Obojí je obecně známé, každý ví, jak to zhruba vypadá a každý ví, že to je sakramentsky drahé (samozřejmě v originální variantě). Chtějí tím tak vzbuzovat falešný dojem pro svoje úkolí, že jsou tzv. "na úrovni". Většinou si u toho vůbec neuvědomují, že lidé, ke kterým se skrze tyto věci chtějí z nějakého důvodu řadit, (ne)autentičnost jejich kousků opravdu bezpečně poznají i z několika metrů a ve finále je tak z falešné parády spíše pravá ostuda. A výše popsanou krádež duševního vlastnictví dané značky si neuvědomuje patrně vůbec nikdo z těchto nositelů tzv. "navoněné bídy", což je dnes už poměrně zažitý termín související s nereálným pozérstvím. Mimochodem, v případě kabelek ta lepidlem sestavená umělá kůže většinou tedy právě dvakrát nevoní...
ORIGINÁLNÍ KABELKA LV
Novou originální kabelku značku Louis Vuitton nekoupíte žádným jiným způsobem, než skrze oficiální kanály značky reprezentované značkovými zastoupeními a obchody. Žádná kabelka s iniciály LV se nemůže objevit v prodeji na žádném eshopu (ani českém, ani americkém, ani čínském). Jedinou originální online prezentací jsou oficiální stránky značky ve tvaru jejího názvu psaného dohromady, s koncovkou com. Nic jiného nemá s touto značkou vůbec nic společného, v ostatních případech jde vždy pouze o zmiňované parazitování a podvod.
V České Republice se nachází jeden obchod v Praze, větší počet jich je pak v sousedních státech. V Rakousku si zboží značky Louis Vuitton můžete koupit ve Vídni a v Salzburgu, v Německu dokonce na 10 místech (rovnou 3x v Berlíně, 2x v Mnichově, po jednom obchodě pak najdete ve Frankfurtu, Hamburku, Düsseldorfu, Stuttgartu a Kolíně nad Rýnem).
U této značky neexistují žádné výprodeje, slevy nebo outletové nabídky. Neprodané zboží z "prošlých" kolekcí se nezlevňuje, jak je tomu obvyklé u konfekční módy, ale likviduje. To je ovšem spíše teoretická záležitost, která se v reálu děje minimálně. Naopak reálně není produkce značky v podstatě ani schopna uspokojit celosvětovou poptávku.
Pravou novou vuittonku tedy zkrátka nekoupíte nikde jinde, než v jejich obchodě a za jejich pevnou cenu (která se může hýbat maximálně směrem nahoru, nikoliv dolů). Přes tohle vlak nejede, žádná jiná varianta neexistuje.
A jaké jsou na pohled úplně základní znaky originální kabelky LV? Zaměřme se na ty klasické a nejpočetnější typy, tedy logicky i nejvíce padělané. Nejvíce "profláknutým" modelem je například tzv. Speedy. Monogramy nebo znaky nejsou nikdy žádným způsobem křivé nebo nakloněné, jejich umístění je z výroby dokonale vycentrované. Kromě bočnic jsou obě čela kabelky z jednoho kusu kůže, znaky tak budou z jedné strany vzhůru nohama. Přirozeně, jedná se o jednolitý kus materiálu. Švy kabelky nikdy nebudou přerušovat nebo nějakým způsobem deformovat iniciály LV. Co se týká švů, ty jsou u originálu precizně zpracované, rovné a pevné. V jednom tahu je jich vysoký počet, originály jsou díky tomu samozřejmě mnohem pevnější a bytelnější. Cvočky, kterými je připevněno kožené poutko zipu, jsou z kvalitního bronzového kovu či mosazu a je na nich vyryta značka. Platí to o venkovních i vnitřních zipech. Uvnitř má kabelka sériový kód, který udává informace o zemi a datu výroby. Znaků je pochopitelně mnohem více, včetně materiálů používaných pro podšívky a podobně, ovšem klasický padělek stejně většinou poznáte pouhým letmým pohledem na jeho materiál, zpracování a celkový dojem.
JAK TO VIDÍTE?
Vážně se chcete účastnit celého tohoto cirkusu kolem padělaného značkového zboží? Pokud je značková kabelka Vaším snem, našetřete si na ní. Ať už to bude (dle individuálních možností) trvat měsíc nebo rok či více, dočkáte se. Že Vám stejnou parádu udělá i padělek se stejným logem za pár korun? Neudělá. Před lidmi, kteří rozdíl nepoznají, se nemáte vytáhnout čím - těm je to stejně jedno. A před lidmi, kteří to poznají, si uděláte akorát ostudu a budete za laciného pozéra.
A o parádu a dojem okolí jde většinou v první řadě, ne? Pokud by šlo vždy výhradně o touhu po řemeslné kvalitě, o fandovství k dané značce, o to být alespoň maličkým účastníkem jejího příběhu a o vnitřní hřejivý pocit splněného snu, nebude nikdo o žádném padělku jistě nikdy uvažovat a šedý trh nebude existovat.
MICHAEL KORS - KONEC PÁRTY
Zajímavý příběh s iniciály MK jsme zmínili již v minulém článku o fake kabelkách. Dnes se na tuto mladou značku amerického návrhře Michaela Korse, která oficiálně spatřila světlo světa až v roce 2004 a během krátkých pár let se stala fenoménem (a které se problematika padělků a ztráty renomé také nepříjemně dotkla), podíváme blíže. Kde se MK vzal,...
LONDÝNSKÁ NÁKUPNÍ HOREČKA
Londýn není jen cílem návštěvníků toužících po památkách, historii a nasávání místní kultury, ale je mimořádně oblíbený také návštěvníky (nejčastěji návštěvnicemi), kteří touží především provětrat své peněženky při módních nákupech. Tato osmimilionová metropole je opravdu rájem shopaholiků všech nákupních preferencí a změření. Do Londýna se jezdí...
FAKE KABELKY - NAVONĚNÁ OSTUDA
Velká část žen touží po tom, mít alespoň jednu značkovou kabelku. Tím myslíme takovou, která je z kategorie těch opravdu drahých. Extrémně drahých kabelek, které neslouží jen jako kvalitní taška či zavazadlo, ale jako společenská vizitka a status. Ženy nepatřící do kategorie, pro níž není částka v řádu desítek tisíc za jeden kus módního doplňku nic...