MICHAEL KORS - KONEC PÁRTY

06.10.2017

Zajímavý příběh s iniciály MK jsme zmínili již v minulém článku o fake kabelkách. Dnes se na tuto mladou značku amerického návrhře Michaela Korse, která oficiálně spatřila světlo světa až v roce 2004 a během krátkých pár let se stala fenoménem (a které se problematika padělků a ztráty renomé také nepříjemně dotkla), podíváme blíže. Kde se MK vzal, jak a čím se mu podařilo udělat díru do světa a v jakém stavu je jeho módní značka dnes, v roce 2017?

ČLÁNEK: FAKE KABELKY - NAVONĚNÁ OSTUDA

KDO JE VLASTNĚ MICHAEL KORS?

Michael Kors (nar. 9.8. 1959, původním jménem Karl Anderson) je americký módní návrhář, kterému se na přelomu milénia podařilo dobýt Evropu - nejprve jako šéfdesignérovi velké francouzské módní značky a později také pod vlastním brandem.

Ačkoliv značka Michael Kors vznikla v roce 2004, úspěšné módní kolekce pod svým jménem prezentoval tento talentovaný návrhář pro velké obchodní domy již dávno před tím. Poprvé se předvedl v sezoně roku 1981. Jeho kolekce způsobily nadšení a obdiv, velká kariéra v módní branži tak nastartovala v podstatě záhy a na začátku 90.let už byl Michael Kors ve Spojených státech ikonou.

V roce 1997 se Kors stal kreativním ředitelem a hlavním designérem francouzské módní značky Céline. Tím po 15 amerických letech začala jeho nová evropská etapa. Během působení v Céline bylo Korsovi uděleno několik ocenění, mimo jiné získal návrhářskou cenu CFDA Womenswear designer of the Year award v roce 1999 za dámskou kolekci, o čtyři roky později pak také za kolekci pánskou. Rok 2003 byl kromě jednoho ze zmiňovaných prestižních ocenění pro Korse zlomovým především kvůli odchodu ze Céline. Tehdy se totiž Michael Kors rozhodl vybudovat vlastní velkou módní značku, nesoucí jeho jméno, jejíž narození je oficiálně datováno k roku 2004. 

Michael Kors je velkým obdivovatelem nedávno zesnulého návrháře Oscara de la Renty. Co se týká soukromí, žije s manželem Lancem LePerem, kterého si vzal v roce 2011. Michael Kors je, stejně jako mnoho dalších jeho kolegů, homosexuál.

Aktuálně v roce 2017 Michael Kors koupil za téměř miliardu liber luxusní módní značku Jimmy Choo, zaměřenou především na obuv. Nákup souvisí s rozšiřováním portfolia v době propadu tržeb a snižování hodnoty akcií značky nesoucí jeho jméno.

FENOMENÁLNÍ ÚSPĚCH

Věnovat se budeme převážně tématu spojeného s kabelkami, i když Michael Kors samozřejmě nejsou zdaleka jen kabelky.

MK byl ve svém úplném začátku zaměřen především na oblečení a díky designérově renomé a kontaktům se značka uchytila v podstatě hned. Od samého začátku těží Kors z tzv. "celebrity" marketingu, pravidelně obléká nejednu hvězdu globálního showbusinessu na těch největších světových akcích, jako jsou předávání Oscarů nebo nejvýznamnější filmové festivaly. Mezi jeho podporovatelky (a tváře) patří například Heidi Klum, Jennifer Lopez, Catherine Zeta-Jones nebo Gwyneth Paltrow, které dělal také kompletní styling pro film Possession. Hollywoodské prostředí je totiž jedním z míst, na které se Kors se svou propagací šikovně soustředí. Patří také mezi oblíbence předešlé první dámy USA Michelle Obamové. Úspěch jakékoliv nové značky  oboru je vždy zcela závislý na propagaci a přijmutí veřejnosti, resp. hlavně její cílové skupiny. A jak poslat svoje produkty do světa lépe, než skrze známé osobnosti. Tato sázka vyšla na jedničku.

Michael Kors udělal tu největší díru do světa svými módními doplňky. Doplňky MK jsou šperky a bižuterie, hodinky, šály, šátky, peněženky... a především stylové kabelky, které se v nedávných letech staly ikonou a celosvětovým bestsellerem. Velkým úspěchem svých kabelek si ale Michael Kors nakonec pod sebou paradoxně tak trochu nařízl větev.

Zhruba před deseti lety začal dramatický vzestup "kabelkové divize" značky MK. Byly vždy hezké, šmrncovní, jejich aura byla luxusní, ale zároveň byly finančně poměrně dostupné. Ne, že by byly kabelky Michael Kors levným zbožím, ale proti vyloženě exkluzivním značkám se jednalo o "luxus za hubičku". Ikonické kabelky typu tote shopper, s houpajícím se kolečkem MK na přívěsku, nosily zástupkyně výše zmíněné kategorie celebrit i tzv. "běžný lid". Kabelky Michael Kors měly i přes absenci dlouhé historie luxusní nádech, ale nikoliv nádech snobství a nedostupnosti. Záměrná nedostupnost může působit hloupě a povrchně, přesto je to u dražšího módního zboží klíč k dlouhodobému úspěchu. MK se snaží dělat luxus pro všechny, zatímco drahé exkluzivní značky své výrobky limitují a zdražují, aby se k nim dostala co nejmenší část společnosti (z hlediska celosvětové poptávky jim toto nepůsobí škodu, ba právě naopak - nejmovitější klientela vyžaduje pocit vyjímečnosti).

Jistě znáte ten vtip, kdy se baví dva ruští multimilionáři v letadle:

"Kolik tě stály ty nové boty?

"800 dolarů"

"Tak to tě podvedli. Znám místo, kde je mají za 1000"

Tato absurdní matematika ve světě drahé luxusní módy zkrátka funguje.

Kabelky MK nejsou ani nedostupný snobismus, ani levná záležitost. A v době boomu se nedaly z tohoto pohledu vyloženě zařadit ani do běžné střední třídy módních značek z obchodních center. Prostě ani ryba, ani rak. Staré kolekce se pak postupně přesouvaly do slev a outletů (mezi Čechy a Slováky je známý třeba ten v rakouském outletovém městečku Parndorf). Tenhle model fungoval několik let, kdy byly kabelky MK fenoménem a patřily také mezi nejvýznamnější "inspirace" módních velkořetězců a malých konfekčních výrobců.

V období největšího boomu vstoupila v roce 2011 značka Michael Kors na americkou burzu. V té době měla zhruba 250 vlastních obchodů, v roce 2014 už více než 700 (včetně českého, v obchodní centru na pražském Chodově). V té době sázela značka na kvantitu a obrovské objemy prodejů, a to u nových kolekcí v buticích i u těch starších v outletech. Pak se ale skvěle rozběhnutý stroj (poháněný z významné části právě kabelkami) začal zadrhávat.

SOUČASNOST

V současné době se značka potýká s poměrně velkými problémy. Celkové prodeje klesají a naopak stoupá počet prodejních míst, které si na sebe zkrátka nevydělají. Z toho důvodu se začínají některé butiky zavírat, celkově se má během dvou let ukončit provoz až 150 obchodů Michael Kors. Nejméně optimistické je na tom to, že se jedná z velké části o prodejny ve Spojených státech, které jsou rodištěm celého tohoto fenoménu a nejzásadnější lokací. 

Oficiálním důvodem je postupný přesun k modernějšímu způsobu prodeje online formou a také větší orientace na Evropu. Neoficiálně je za tím ale především velký ekonomický propad, který dokládá i výrazný pokles hodnoty akcií společnosti a stále trvající trend směrem dolů.

Michael Kors tak se svými kabelkami prožívá poměrně tvrdou kocovinu po bujaré párty. Ač se může následující tvrzení zdát jako důvod problémů nelogické, je tomu dle mnohých opravdu tak - kabelky Michael Kors byly prostě úspěšné až moc.

Punc úžasné novinky je pryč, navíc značce velmi uškodili zmiňovaní padělatelé - levných napodobenin se z Číny do celého světa už několik let valí po plných kontejnerech. A MK, narozdíl například od značky Louis Vuitton, nepatří do těch úplně nejvyšších pater módní ligy a nemá za sebou sílu historie a tradice, kterou podobné věci nemohou téměř nijak poznamenat a loajální movité zákazníky odradit.

Michael Kors v tom ale není zdaleka sám, s totožným problémem se v současné době potýká mnohem více slavných módních značek. Calvin Klein se snažil v průběhu let zlevňovat i zdražovat, někam se prostě v tomto zvláštním světě zařadit, ale zatím se mu to stále nepodařilo. Ani velká loga koní na polokošilích Ralph Lauren není dnes pro firmu jednoduché někomu udat, jako tomu bylo v dřívějších letech. Za problémy značek tohoto typu stojí přesycenost trhu, jistá ztráta exkluzivity a obrovská konkurence. Za první ligu se bude platit vždy - a čím více, tím lépe. Ale v případě "lepšího středu" je ochota k placení naopak čím dál menší.

Zajímavý příběh s iniciály MK jsme zmínili již v minulém článku o fake kabelkách. Dnes se na tuto mladou značku amerického návrhře Michaela Korse, která oficiálně spatřila světlo světa až v roce 2004 a během krátkých pár let se stala fenoménem (a které se problematika padělků a ztráty renomé také nepříjemně dotkla), podíváme blíže. Kde se MK vzal,...

Londýn není jen cílem návštěvníků toužících po památkách, historii a nasávání místní kultury, ale je mimořádně oblíbený také návštěvníky (nejčastěji návštěvnicemi), kteří touží především provětrat své peněženky při módních nákupech. Tato osmimilionová metropole je opravdu rájem shopaholiků všech nákupních preferencí a změření. Do Londýna se jezdí...

Velká část žen touží po tom, mít alespoň jednu značkovou kabelku. Tím myslíme takovou, která je z kategorie těch opravdu drahých. Extrémně drahých kabelek, které neslouží jen jako kvalitní taška či zavazadlo, ale jako společenská vizitka a status. Ženy nepatřící do kategorie, pro níž není částka v řádu desítek tisíc za jeden kus módního doplňku nic...

© 2017 TIP MAGAZIN - Online lifestyle magazín
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.